reklama

O živote na dlh

Ja viem, skloňuje sa vo všetkých pádoch a na všetkých fórach. Ale stále - som veľmi zmätený z dnešnej finančnej krízy. Myslím, že ako tak rozumiem, čo sa stalo, o to nejde. No ukázalo sa, že hodnoty, ktoré uznávam a ktoré mi vštepili rodičia, sú opäť platné!Nakupuj len to, čo si môžeš dovoliť - ak chceš viac, pracuj viac.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Život na dlh je život v neslobode. Nuž, nikdy som si nevzal pôžižku ani na notebook, čo sa mi už dlho náramne hodil. Hoci, mnohí mi dohovárali. Nuž, ceny eletktroniky padajú, asi najmä kvôli rýchlemu morálnemu zastarávaniu. Ale čo také vlastné bývanie? Alebo auto? Vraj keby som myslel racionálne, došlo by mi, že kým si naň našetrím, jeho cena sa vyšplhá poldruha tak vysoko. Preto si radšej vziať pôžičku alebo lízing a kúpiť si ho teraz. Malo by to svoju logiku, keby sa v mesačných splátkach a podmienkach neprejavovala práve tá inflácia, s ktorou pravdaže aj predajcovia rátajú, nie sú hlúpi.Takže, život na dlh nie je nič pre mňa, ďakujem. Prečo ma to potom znepokojuje?

Keby takto,ako ja, uvažovali všetci, pomyslím si, kam by sme dospeli? Nikto by si nepožičiaval - a najsamprv bežní ľudia. Predaje by klesli o polovicu, ak nie viac (to nemám zo žiadnej štatistiky, tak to prosím, berte obrazne). Najprv predajcovia, potom výrobcovia by boli nútení prepúšťať a tým, čo zostanú, znižovať platy. Podnikatelia by si nebrali nové úvery a nevytvárali nové pracovné miesta. Tuším sa tomu hovorí multiplikačný efekt, tuším to spomínal istý J.M.Keynes v nejakom diele "Všeobecná teória zamestnanosti, úroku a peňazí". No, nie pekný scenár.

Takže som zmätený. Na jednej strane hlboko zakorenené hodnoty, určite nielen vo mne, nedôvera k dlhom ako takým - a na druhej prostá racionálna úvaha. Nič medzi tým. Možno predsalen honba za statkami, na ktoré si ľudia berú pôžičky, stimuluje ekonomiku, vytvára prácu, zvyšuje platy, ktoré im potom umožňujú splácať - a brať si nové pôžičky. Špirála rastu. Ale čo ak z tohto všetkého rastú platy len niekde (progresívne odvetvia) a len niektorým (manažéri, finanční poradcovia)? Čo ak sa veľká skupina strednej triedy, ktorá si vzala hypotéku, pretože chcela bývať vo vlastnom, dostane do izolácie od všeobecne rastúceho blahobytu? Vraj sa to nestáva, tvrdí jedna teória (tuším sa volá "priesaková", blahobyt vraj presakuje smerom dolu). Ale zjavne sa to stalo - teda, nemyslím, že tak veľa ľudí v bankách by sa zmýlilo v platových vyhliadkach svojich klientov. No na druje strane, dlžníci buď rovnako zle odhadli vývoj svojej ekonomickej situácie do budúcna, alebo jednoducho podľahli reklamnej ilúzii vytváranej bankami, že so spotrebným úverom môžu mať všetko hneď - a zadarmo. Banky si vypestovali generáciu shopoholikov,ktorá výrazne prispela k súčasnej kríze.

Takže, mne nezostáva iné, iba zostať zmätený. A pekne krásne veriť tomu, čomu na učili rodičia - pracuj viac, kúpiš si viac.

Daniel Kováčik

Daniel Kováčik

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

F(r)ikcia & F(r)akcia. Kultúra, literatúra, film a spoločnosť Zoznam autorových rubrík:  Fiction (film, knihy, art)FactionFr(a/i)ction

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu