reklama

Úsmev! Lebo inak...

V Japonsku dokážu svoje informačné mikrotechnológie a obsesiu západnými hodnotami využiť na všetko. Najnovšie tamojšie železnice zaviedli čosi, čo nápadne pripomína fašizmus v jeho politicky koretnej - personalistickej podobe. Tester úsmevu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Len si predstavte, ako veľmi vás každodenne vytáča nutná komunikácie
s nepríjemnými úradníkmi, predavačkami či nadriadenými. Nie však v Japonsku, pretože tam je vľúdnosť a usmievavosť božím prikázaním a mrzutá nálada v práci sa rovná smrteľnému hriechu. Po tom, co v tamojších firmách povinne zaviedli ranné rozcvičky
či pivnice s figurínou šéfa, do ktorej si môžete tĺcť, koľko sa vám páči, pristúpila táto krajina, vyznačujúca sa najrevolučnejším manažérskym myslením na svete, k dalšiemu zlepšováku. Národnej železničnej spoločnosti totiž leží spokojnosť zákazníkov na srdci tak veľmi, že všetci jej zamestnanci sa povine musia vediet správne usmievať.
Nuž, na tom by hádam nebolo nič zlé a, úprimne, nazaškodilo by ani našim pracovníkom za okničkami trochu milého (aj ked azda sileného...?) úsmevu. Bizarným na veci však je, že tým, kto o "správnosti" úsmevu neomylne rozhodne, je počítač. Aké prekvapenie,
v Japonsku!

Kto by si myslel, že usmievať sa, aspon naoko pred hlúpym strojom, predsa nie je nič tažké, ten je na omyle. Podla psychológov z frankfurtskej univerzity pod vedením profesora Dietera Zapfa napr. letušky, nútené zamestnávatelmi (či už oficiálne alebo inak) k neustálemu úsmevu pred cestujúcimi (a obzvlášt v dobe, keď tie lietadlá padajú akosi pričasto) trpia depresiami častejšie, než zvyšok populácie. Ale to len mimochodom. Inde je pointa veci.

Ideológia human resources, ktorá dnes vládne svetu práce všade v rozvinutom svete, slávila svoje víťazsto v manažérskej revolúcii kedysi v 70. rokoch s krédom humanizmu. Nie stroje, vravela, nie organizácia a hierarchia, nie nadradané postavenie manažérov,
ale "ludský prístup", "potenciál schopností" je prioritou. Zamestnancom sľubovala slobodu a tvorivé uplatnenie - ak budú schopní sebamotivácie a sebakontroly, ak sa podriadia diktátu flexibilného pracovného času, nestabilite prostredia (rozumej, žiadne pracovné zmluvy na dobu neurčitú, lež "projektové" zamestnanie) a dobrodeniu "komunikácie". Komunikatívnost sa vôbec stala mantrou pri pracovných pohovoroch
a univerzálnym zaklínadlom personalistov. Čo sa za touto klúčovou kompetenciou vlastne skrýva? Okrem iného to, že ste schopný sa na ľudí usmievať kedykoľvek, aj keď vám trebárs včera uhynul pes (o predávaní poistiek svojim príbuzným či priateľom
a podobných rolových konfliktoch nehovoriac). Inými slovami, tak trochu neúprimnosť, pretvárka, pokrytextvo, lož a faloš, ako sa spieva v známej pesnicke.

Samozrejme, je to súcast profesionality riadiacich pracovníkov ci predajcov, ktorí zarábajú svoje peniaze v práci s ľuďmi, v tom ustavičnom diskomfortnom kontakte často s nepríjemnými, podozrievavými, nespokojnými a priečnymi indivídiuami, ktorým
nie a nie vysvetliť, že to, čo im ponúkate, je pre nich najlepšie. Ale tak ako sa napríklad základné počítacové schopnosti v 21. storočí stali nevyhnutnostou aj pre obycajného čašníka v reštaurácii, tak sa aj schopnosť úsmevu, ako sa zdá, stane jednoducho nevyhnutnosťou. A žime si trebárs všetci v celonárodnej depresii! Lebo to je to, čo nám táto ideológia, dovedená do krajnosti, pod pláštikom ľudomilstva a filantropie prináša. Americký úsmev na dva prsty a falošný optomizmus, ktorý imitujúc záujem o druhého zakrýva osamelosť a odcudzenie asi tak dobre ako figový list.

Treba len závidieť tým Japoncom a ostatným pozemštanom, ktorí sa usmievajú radi a od srdca - na tom nie je nič zlé a každého to poteší. Pre tých ostatných snáď čoskoro vynájdu nový druh plastickej chirurgie, ktorá im pekne krásne zmrazí úsmev na ksichte. Lebo inak z práce letia, uplakaných pesimistov tu nikto nepotrebuje!

Daniel Kováčik

Daniel Kováčik

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

F(r)ikcia & F(r)akcia. Kultúra, literatúra, film a spoločnosť Zoznam autorových rubrík:  Fiction (film, knihy, art)FactionFr(a/i)ction

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu